nedeľa 8. januára 2017

Batata Brownies ...teda zo sladkých zemiakov

Zdravím Vás po kratšom čase s novým receptom, ktorý sme si pripravovali ako dezert pre tento víkend a vzhľadom na to, že mal úspech, nemohol na blogu chýbať. 
V predchádzajúcom príspevku som spomínala, že od nového roka som sa veľmi nadchla pre zdravšie varenie a pečenie (to v januári vždy, ale do konca roka sa to vždy trošku ukľudní). 
Rada obohacujem celý rok náš jedálny lístok o zdravé a sezónne potraviny čo najviac a tak som rada, že znovu to môžem doplňovať o ďalšie novinky.




Tentokrát ma k tomu doviedli aj dve knihy, ktoré som si veľmi želala a našla pod stromčekom. Ide o knihy od Elly Woodward - Lahodne s Ellou a Lahodne s Ellou každý deň
Nie sú žiadnou novinkou na trhu, no cestu si ku mne razili už dlhší čas.
Zhodou okolností a rôznych debát som sa rozhodla pred Vianocami, že by som ich tiež chcela mať doma a tak sa mi moje prianie splnilo.
Je v nich veľa zaujímavých informácií a veľa inšpiratívnych receptov (vegetariánskych, resp. vegan), ktoré vôbec nie sú zložité, alebo z nedostupných potravín, len ich kombinácia by vás v klasickej kuchyni asi nenapadla, no výsledok stojí za to.


Čítala som aj mnohé negatívne reakcie, že autorka sama o sebe nevie variť, len potraviny zmieša, či rozmixuje a o tom nie je gastronómia. V tomto prípade je však zaujímavá práve tá jednoduchosť prípravy jedál, ktoré sú zdravšie ako bežná kuchyňa a dokonca sú veľmi chutné. A mne tá jednoduchosť aplikovania zdravej stravy do jedálnička učarovala.
Najradšej by som z nej varila denne, ale mám doma aj mäsožravcov (aj keď veľmi prispôsobivých) a sama si neviem predstaviť, že by som sa zatiaľ zo dňa na deň od mäsa a mliečnych výrobkov odstrihla. Možno časom... 
Táto kniha je však veľmi inšpiratívny návod k tejto ceste, pretože za posledný týždeň som odpozorovala, že mi klasický cukor vôbec nechýbal (z čoho som v mojom prípade stále v šoku!!!) a mäso a mliečne výrobky, ktoré inak milujem, tiež len minimálne. 
Samozrejme, že jedlá môžete o mäso, či syry, alebo jogurt doplniť, alebo ingrediencie ako rastlinné mlieko, alebo múky nahradiť klasickejšími. 
Skôr som sa vytešovala zo zeleninových jedál, smoothies, kaší, hrsti orieškov, či energy-guľôčok a MANDĽOVÉHO MASLA!, takže myslím, že sa môj mozog poctivo namotal. 
(...a neviem sa dočkať ďalších dvoch kníh, ktoré vyjdú tento rok!)

Tento recept je tiež z jednej zo spomínaných kníh, ale trochu upravený a doplnený o polevu. 
Je to poctivá sladkosť, ale napriek tomu plnohodnotnejšia ako bežné koláčiky, či sladkosti z obchodu.

BROWNIES ZO SLADKÝCH ZEMIAKOV (BATATOV)



Ak nemáte radi sladké zemiaky, môžete ich nahradiť tekvicou hokkaido, či maslovou tekvicou.

POTREBUJEME:
2 sladké zemiaky/bataty (cca 500g)
200 g sušených datlí
6 PL javorového sirupu
100 g mletých mandlí
100 g celozrnnej špaldovej múky
5 (zarovnaných) PL kakaa
štipka soli
poleva:
3-4PL kokosového oleja
2 PL kakaa
2-3 PL javorového sirupu
2 PL mandľového masla

POSTUP:
Sladké zemiaky si očistíme a nakrájame na drobné kocky.
Uvaríme ich vo vode a na posledných 5 minút pridáme aj datle (aby trošku zmäkli).
Zmes zlejeme a rozmixujeme na kašu.
Pridáme ostatné ingrediencie a vareškou vypracujeme cesto, ktoré uhladíme v malom pekáčiku vyloženom papierom na pečenie (prípadne vymastenom kokosovým olejom).
Pečieme v rúre vyhriatej na 180°C približne 30 minút (otestujte špajdľou). 
Po upečení necháme vychladnúť.


Polevu pripravíme v malej rajničke, v ktorej všetky suroviny dôkladne vymiešame a roztopíme na tekutú zmes (ak je príliš hustá, pridajte kokosový olej, ak je málo sladká, javorový sirup).
Polevu rovnomerne rozotrieme na vychladnutý koláč a môžeme nakrájať, prípadne ho nechajte do druhého dňa v chladničke.


Koláč mizne bleskurýchlo, asi takto... 


Koláčik je hutný, výdatný a už malý kúsok skvele zasýti, mňam.

Ak máte radšej na blogu veľmi obľúbenú klasickejšiu cviklovú verziu brownies, tu nájdete recept. 😉

4 komentáre:

  1. úúú mňam u nás doma brownies milujeme, takže skúsim aj túto verziu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jeeej,to sa tesim, dufam, ze vam bude chutit, lebo to nie je tak celkom typicke brownies ;)

      Odstrániť